Sprytne sztuczki, które sprawią, że Twoje dziecko pokocha zdrowy posiłek!

Dzieci w okresie dorastania przechodzą różne etapy wzrostu i rozwoju i szybko zmieniają swoje nawyki żywieniowe. Istotne jest zatem by już w młodym wieku kierować je ku zdrowej i zrównoważonej diecie. Czasami to zadanie staje się prawdziwym wyzwaniem dla rodziców, ponieważ wiele dzieci nie chce jeść owoców i warzyw. Dlatego podpowiadamy Ci kilka prostych sztuczek, które pozwolą zwiększyć spożywanie zdrowej żywności przez dzieci.

Ucz przez przykład

8b911d6a264b6a3de73e8c90274d0184_blog_wide

Pierwszym krokiem w przekonywaniu dzieci do jedzenia owoców i warzyw jest to, że ty sam, jako rodzic, codziennie powinieneś spożywać dużą ilość zdrowej żywności. To co jesz naprawdę wpływa na to, co twoje dzieci będą wybierały – w końcu biorą one przykład z rodziców. Dlatego też, jeśli rodzice rzadko jedzą warzywa lub owoce, bardzo prawdopodobne jest, iż ich dziecko także nie będzie chciało ich jeść.

Zaangażuj dziecko w wybór i przygotowanie posiłku

47ba3c60a6355954a2c32e6d78a78d59_blog_wide

Aby sprawić by dziecko z uśmiechem spożywało owoce i warzywa najlepiej włączyć je w przygotowanie posiłku. Jeśli sam nie uprawiasz własnych owoców i warzyw, weź je na zakupy i zachęć do pomocy w wyborze. Daj im torbę by umieszczały w niej owoce i warzywa. W ramach gry włącz je w planowanie cotygodniowego menu, a dziecko poczuje, że uczestniczy w podejmowaniu ważnych decyzji. Włącz je w przygotowywanie posiłków, łączenie pokarmów o różnych kolorach. Jedzenie będzie wówczas zabawą w oczach dziecka, które będzie zadowolone i chętne zje to, co wspólnie zostało przygotowane.

Podaj posiłek w atrakcyjny sposób

ef4187b05014d8fd8a5fafaf7e21273a_blog_wide

Istnieje niezliczona ilość sposobów, w jaki można atrakcyjnie podać zdrowe jedzenie. Popuść wodze fantazji oraz pobudź wyobraźnię własnego dziecka i poukładaj owoce oraz warzywa w kreatywny sposób tworząc np. zabawną twarz lub bohatera ulubionej kreskówki.
Ten barwny sposób serwowania jedzenia pomoże dzieciom docenić zdrowe przekąski dzięki jasnym kolorom, kształtom, smakom i teksturom oraz obudzi w nich chęć do spróbowania dania.

Śmieszna nazwa warta jest wiele

06fcbeb4302c812cd7fba7ebdca3777c_blog_wide

Czasami nawet niewielka zmiana w nazwie żywności powoduje, że natychmiast staje się ona smaczniejsza. Ta sztuczka może okazuje się być niezwykle skuteczna u dziećmi. Cornell University, który zajmuje się psychologią odżywiania, w przeprowadzonych niedawno badaniach, zbadał o ile więcej warzyw spożyją dzieci, jeśli nada się jedzeniu zabawną nazwę. Dzieci w wieku 8 a 11 lat dostawały porcję marchewki w stołówce szkolnej przez trzy kolejne dni. Drugiego dnia zestaw z marchwi opatrzony został napisem “marchew na wzrok pozwalający prześwietlać niczym promienie rentgena”, podczas gdy pierwszego i trzeciego dnia, nie było specjalnej nazwy dla tego dania. Liczba uczniów, którzy na talerzu umieścili marchew się nie zmieniła, ale ci którzy jedli ją wcześniej i zobaczyli zabawną nazwę, zjedli jej o 66% więcej niż zazwyczaj, co stanowi prawie dwukrotną ilość w porównaniu do innych dni, kiedy wynosiła 35%.

„Zaczaruj" żywność

50b45c4155f6930d5d5698510c48f27c_blog_wide

Jeśli bezskutecznie starasz się zachęcić swoje dziecko do spożywania zdrowej żywności, wykorzystaj swoją wyobraźnię podczas podawania posiłku lub w razie potrzeby „zaczaruj” je. Zrób zupę warzywną lub sos warzywny do makaronu lub pizzy. Dzieci, które lubią słodkości chętnie zjedzą babeczkę z jagodami lub marchewkę. Dzieci często wolą też świeże warzywa niż gotowane z powodu ich chrupkości. Możesz też warzywa pokroić w cienkie plasterki, gotować krótko na parze, a następnie upiec w panierce w piekarniku.

Podawaj i jedz zdrową żywność z uśmiechem

Girl eating Broussels sprout

Stosunek dziecka do owoców i warzyw zawsze był bardzo trudny i stanowił naukę cierpliwości dla dorosłych. Psychologowie w Londynie odkryli, że dzieci są bardziej chętne próbować jedzenie, którego zwykle nie lubią, gdy widzą dorosłych jedzących to samo z uśmiechem. Po prostu obserwowanie dorosłych, którzy lubią jeść, wywołuje te same pozytywne uczucia w ich mózgach.

Dzieci przyzwyczają się do owoców i warzyw w diecie, tak samo jak do pozostałych zmian w ich życiu. Dietetycy twierdzą, że większość dzieci zanim zdecyduje się zjeść coś nowego powinna zobaczyć nowe danie co najmniej 10 razy. A zatem podaj posiłek z uśmiechem na twarzy, bądź bardzo pomysłowy i… cierpliwy :)

Źródła zdjęć:

1. www.anationofmoms.com

2. www.vecernji.hr/media/cache/b1/08/b108f009e64ea3c30a281fbcba4abe67.jpg

3. www.mymunchbug.com/feeding-therapy/

4. www.casadivita.despar.it/

5.www.nonsprecare.it/idee-per-far-mangiare-verdure-ai-bambini-samantha-lee-piatti-creativi-favole/idee-per-far-mangiare-verdure-ai-bambini-samantha-lee-piatti-creativi-favole-10

6. www.amazingwellnessmag.com/the-healthy-smile-diet/